@article { author = {Sadeghi-Niaraki, Abolghasem and Barzegar, Maryam and Shakeri, Maryam}, title = {Designing and Developing Spatial Experiences Ontology for Urban Rout Finding}, journal = {Journal of Soft Computing and Information Technology}, volume = {7}, number = {2}, pages = {1-15}, year = {2018}, publisher = {Babol Noshirvani University of Technology}, issn = {2383-1006}, eissn = {2588-4913}, doi = {}, abstract = {Abstract- Spatial experience is the ability of comprehending relation between real world’s objects, spaces and areas and can be acquired after several years of learning and experience by the expert persons. This experience leads to generating spatial knowledge and can be helpful in making high accuracy, realistic and in accordance with reality decisions. Therefore, using some methods for storing and reusing this experiment and preventing the exit of experiences from organizations is necessary. In this research, different experience modeling methods such as semantic networks, rules, logic and ontology are investigated and due to the advantages of ontology method in comparison with other methods, this modeling method is chosen for proposing an algorithm for storing spatial experiences in urban route finding. In this regard, first, an ontology model is created with the taxi routes in Tehran city. Then, this ontology model is used for route finding and its results compared with Dikjestra’s algorithm at peak traffic times. The results show that although the route lengths of ontology based route finding algorithm are longer than route lengths of Dikjestra’s algorithm but its travel times are lower and in some routes the difference between travel times reaches to 10 minutes.}, keywords = {ontology,Spatial experiences,Route finding,Modeling}, title_fa = {طراحی و توسعه آنتولوژی تجربیات مکانی در مسیریابی شهری}, abstract_fa = {چکیده- تجربه مکانی، توانایی افراد برای درک روابط بین اشیای دنیای واقعی، فضاها و مناطق است که پس از سال ها یادگیری و تجربه توسط افراد خبره بدست می‌آید. این تجربه که منجر به تولید دانش مکانی می‌شود در اخذ تصمیمات سازمانی با دقت بالا، واقع‌بینانه و هماهنگ با واقعیت کمک می‌کند. از این‌رو، استفاده از روش‌هایی برای ذخیره‌سازی و استفاده مجدد از این تجربه و جلوگیری از خارج شدن آن از سازمان-ها، امروزه به امری مهم و ضروری تبدیل شده است. در این پژوهش روش‌های مختلف مدلسازی تجربیات از جمله استفاده از شبکه‌های معنایی، قانون، منطق و آنتولوژی بررسی می‌شوند و به دلیل برتری روش آنتولوژی نسبت به روش‌های دیگر، این روش به عنوان روش مدلسازی انتخاب و الگوریتمی مبتنی بر آنتولوژی برای ذخیره‌سازی تجربیات مکانی ارائه و در مسیریابی شهری استفاده می‌گردد. بدین منظور، ابتدا یک مدل آنتولوژی با استفاده از داده‌های مربوط به مسیرهای تاکسی شهر تهران ایجاد گردید. سپس این مدل آنتولوژی برای مسیریابی استفاده شد و نتایج آن با الگوریتم کوتاه‌ترین مسیر دایجسترا از نظر طول مسیر و زمان سفر برای زمان اوج ترافیک، مقایسه گردید. نتایج حاصل نشان داد با این‌که طول سفر روش مسیریابی مبتنی بر آنتولوژی تجربیات رانندگان، نسبت به الگوریتم کوتاه‌ترین مسیر دایجسترا، بیشتر است، اما زمان سفر آن کمتر است و در برخی مسیرها اختلاف زمان سفر آن با الگوریتم کوتاه‌ترین مسیر دایجسترا، به 10 دقیقه نیز می‌رسد.}, keywords_fa = {آنتولوژی,تجربیات مکانی,مسیریابی,مدلسازی}, url = {https://jscit.nit.ac.ir/article_80956.html}, eprint = {https://jscit.nit.ac.ir/article_80956_299135930b98d1f7bffa9553e4991281.pdf} }