@article { author = {Hakimi-Aghdam, Nastaran and Ashtiani, Mehrdad and Abdollahi Azgomi, Mohammad}, title = {A Context-Aware Multi-Faceted Trust and Distrust Model for Online Social Networks}, journal = {Journal of Soft Computing and Information Technology}, volume = {8}, number = {4}, pages = {59-74}, year = {2020}, publisher = {Babol Noshirvani University of Technology}, issn = {2383-1006}, eissn = {2588-4913}, doi = {}, abstract = {Today, online social networks (OSNs) have gained an important role in everyday human life. With the ever Increasing use of different types of OSNs as well as the extension of social interactions, the role of trust has become significantly more important. The success of the social network depends on the correct analysis of social situations, interactions and applying appropriate approaches according to each specific situation. Trust and distrust are two considerable factors to analyze these networks. The main purpose of this research has been to improve the accuracy of calculating trust and distrust based on the theoretical foundation of social interactions as well as the decision making in the social environment. By reviewing the body of literature in the fields of sociology and psychology focusing on trust and distrust in the social environments, we have concluded that distrust information, as well as trust, plays an important role in social interactions and decision making. The construct of trust and distrust are independent but they affect one another. This independent identity means that they are counting on the basis of the attributes and related factors. The aim of this research has been to model the co-existence of trust and distrust in maintaining the independence of each identity while considering different criteria for each of them. Based on the theorem of subjective logic we have modeled the coexistence of trust and distrust. So far, the existing models have only focused on trust information and its corresponding calculations. There are other works that have focused on distrust Information. But, in these models, distrust information has been gathered directly by users or calculated based on trust information sources. Therefore, in this research, we have proposed the calculation of trust and distrust based on individual and entangled trust and distrust formation factors. These factors are used in the decision making process. The results of the performed evaluations demonstrate that the proposed model has generated more accurate outcomes in calculating trust and distrust within a trust-based decision making context compared to other existing models.}, keywords = {Online social networks,Trust,Distrust,Multi-faceted,Decision Making,Subjective logic}, title_fa = {یک مدل محاسباتی چندوجهی از اعتماد و بی‌اعتمادی با آگاهی از زمینه در شبکه‌های اجتماعی برخط}, abstract_fa = {- امروزه، افزایش کاربرد انواع شبکه‌های اجتماعی برخط و گسترش تعاملات اجتماعی در این شبکه‌ها، اهمیت مسئله‌ای چون اعتماد را پر رنگ می‌کند. اعتماد و بی‌اعتمادی دو فاکتور مهم در تحلیل این شبکه‌ها هستند. با بررسی مراجع موجود در مقوله اعتماد و بی‌اعتمادی در محیط‌های اجتماعی، این نتیجه حاصل شد که اطلاعات بی‌اعتمادی نیز به اندازه اطلاعات اعتماد، نقش مهمی در تعاملات اجتماعی و تصمیم‌گیری‌ها خواهد داشت. اعتماد و بی‌اعتمادی هویت مستقل دارند اما بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند. این هویت مستقل به معنای احتساب آن‌ها بر اساس ویژگی‌ها و عوامل مرتبط است. در این پژوهش، سعی شده است تا بتوان همزیستی اعتماد و بی‌اعتمادی با حفظ استقلال هویت هر یک، مدل شود. بدین منظور از نظریه منطق ذهنی که فضای مناسبی را برای هم‌زیستی اعتماد و بی‌اعتماد فراهم می‌کند، استفاده شده است. تا کنون تمرکز روش‌های ارائه شده در این حوزه، بیشتر بر اطلاعات اعتماد و نحوه محاسبه آن بوده است. دسته‌ای دیگر از روش‌ها نیز وجود دارند که اطلاعات بی‌اعتمادی را در نظر گرفته‌اند. اما در این روش‌ها، غالباً این اطلاعات، یا با مکمل‌گیری از اطلاعات اعتماد و یا به طور مستقیم از کاربر به دست‌ آمده است. در این پژوهش، سعی شده است تا با در نظر گرفتن معیارهای مرتبط با ‌اعتماد و معیارهای مرتبط با بی‌اعتمادی، اعتماد و بی‌اعتمادی محاسبه شود و در تصمیم‌گیری مورد‌ استفاده قرار گیرد. برای ارزیابی روش پیشنهادی محاسبه اعتماد و بی‌اعتمادی در شبکه اجتماعی، شبیه‌سازی در شبکه‌ اجتماعی فرضی صورت گرفته است. در این شبیه‌سازی، با تحلیل نتایج حاصل شده از هریک از سناریوهای ارزیابی و مقایسه این نتایج با روش مشابه، این نتیجه به دست آمد که به کارگیری اطلاعات بی‌اعتمادی همراه با اطلاعات اعتماد با ایجاد یک فضای ذهنی، باعث بهبود دقت در تصمیم‌گیری و ارزیابی اعتماد و بی‌اعتمادی شده است.}, keywords_fa = {شبکه اجتماعی برخط,اعتماد,بی‌اعتمادی,ویژگی چندوجهی,روش‌های تصمیم‌گیری,استنتاج,منطق ذهنی}, url = {https://jscit.nit.ac.ir/article_100329.html}, eprint = {https://jscit.nit.ac.ir/article_100329_7b6d3070bcbc8e4067abaa1966197746.pdf} }