TY - JOUR ID - 110807 TI - ارائه یک الگوریتم مسیریابی مبتنی بر جهت حرکت و موقعیت خودروها برای شبکه‌های موردی بین‌خود‌رویی JO - مجله علمی رایانش نرم و فناوری اطلاعات JA - JSCIT LA - fa SN - 2383-1006 AU - عرب‌نژاد, رعنا AU - بابائی, شهرام AD - دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران AD - گروه کامپیوتر، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 9 IS - 3 SP - 206 EP - 213 KW - شبکه‌های موردی بین‌خودرویی KW - مسیریابی مکانی KW - کیفیت سرویس خدمات DO - N2 - چکیده- ویژگی‌های خاص شبکه‌های موردی بین‌خود‌رو‌یی مانند توپولوژی پویا و محدود بودن برد رادیویی خودروها همچنین بی‌سیم بودن محیط انتقال بین خود‌رو‌ها و وجود موانع مختلف مانند ساختمان‌ها و درختان نیاز به تجهیزات کنار جاده‌ایی را در مسیر‌یابی شبکه‌های موردی بین‌خودرویی مطرح کرده است. با توجه به عدم وجود ارتباط‌های پایدار در شبکه‌های موردی بین‌خودرویی، الگوریتم‌های مسیریابی مبتنی بر موقعیت گزینه مناسبی برای این شبکه‌ها می‌باشند. لذا در این مقاله یک رویکرد مسیر‌یابی مبتنی بر موقعیت برای شبکه‌های موردی بین‌خود‌رو‌یی ارائه می‌شود که برای مسیر‌یابی، پارامتر‌های متعددی مانند فاصله، اولویت‌بندی بسته‌ها، جهت حرکت خود‌رو‌ها و تراکم خودروهای شبکه را در نظر می‌گیرد تا قادر باشد تأخیر انتها به انتها و تا حد امکان گم شدن بسته‌ها را کاهش دهد. برای ارزیابی کارایی رویکرد پیشنهادی از شبیه‌ساز THE ONE استفاده شده است و عملکرد رویکرد پیشنهادی با الگوریتم‌های RAGR، CMGR، SDR مورد مقایسه قرار‌گرفته است. نتایج شبیه‌سازی‌ها نشان می‌دهند که بطور متوسط نرخ تحویل بسته رویکرد پیشنهادی 26% با حضور 200 خودرو و 23% با حضور 300 خودرو، تأخیر انتها به انتها 82 % با حضور 200 خودرو و 65 % با حضور 300 خودرو و تعداد گام‌ها 14 % با حضور 200 خودرو و 20 % با حضور 300 خودرو نسبت به پروتکل‌های مورد مقایسه بهبود داشته است. UR - https://jscit.nit.ac.ir/article_110807.html L1 - https://jscit.nit.ac.ir/article_110807_6d9dd599efa938f7afb1e9fee45f9641.pdf ER -