@article { author = {Poorsaleh, Roohollah and Derhami, Vali and alamiyan harandi, farinaz}, title = {An Expert System Design for Suggesting Academic Course Selection to High School Students}, journal = {Journal of Soft Computing and Information Technology}, volume = {8}, number = {1}, pages = {24-30}, year = {2019}, publisher = {Babol Noshirvani University of Technology}, issn = {2383-1006}, eissn = {2588-4913}, doi = {}, abstract = {The proposed fuzzy expert system helps high school students to choose their appropriate academic course in every time and place with low cost. The needed knowledge of the system is collected through interviews with several academic advisers (human experts) in Yazd province. These data are combined together in different ways. Distinct fuzzy expert systems are designed to identify the points of each academic course for students. These points are fed to another system called results modifier system in order to specify the priority of each field of study as the final system output. Real data, collected from schools in Yazd province, are preprocessed in Excel software and the fuzzy systems are implemented in MATLAB software. The experimental results show that the proposed system is 80% consistent with the opinion of the expert academic advisers and it can well replace the academic counselor and offer an appropriate course considering the student's circumstances.}, keywords = {Academic Advising,Academic Course Selection,fuzzy expert system}, title_fa = {طراحی یک سیستم خبره فازی برای پیشنهاد انتخاب رشته‌ی تحصیلی به دانش‌آموزان اول دبیرستان}, abstract_fa = {سیستم خبره‎ی فازی طراحی‌شده در این مقاله به دانش‌آموزان سال اول دبیرستان(متوسطه‌ی دوم) کمک می‌کند در هر زمان و مکان با صرف هزینه‌‌ای اندک، رشته‌ی تحصیلی مناسب خود را برای ادامه‌ی تحصیل در سال دوم، انتخاب نمایند. دانشِ مورد نیاز در طراحی این سیستم از طریق مصاحبه با چند مشاور تحصیلی مجرب استان یزد، اخذ و به روش‌های مختلف با هم ترکیب شده است. برای هر یک از رشته‌ها، یک سیستم خبره‌ی فازی مجزا طراحی شده که امتیاز آن رشته را برای دانش‌آموز مشخص می‌کند. این امتیازها به یک سیستم اصلاح‌کننده‌ی نتایج وارد شده و به این ترتیب اولویت انتخاب هر یک از رشته‌ها به عنوان خروجی نهایی سیستم مشخص می‌شود. داده‌های واقعی جمع‌آوری شده از مدارس استان یزد، با استفاده از نرم‌افزار اکسل پیش‌پردازش شده و سیستم‌های خبره فازی در نرم‌افزار متلب پیاده‌سازی شده‌اند. نتایج آزمایش‌ها نشان می‌دهند که خروجی سیستم پیشنهادی در حد 80 درصد با نظر خبرگان تطابق دارد، می‌تواند به خوبی جایگزین مشاور تحصیلی شود و رشته‌ی متناسب با شرایط دانش‌آموز را پیشنهاد دهد.}, keywords_fa = {هدایت تحصیلی,انتخاب رشته تحصیلی,سیستم خبره‌ی فازی}, url = {https://jscit.nit.ac.ir/article_82652.html}, eprint = {https://jscit.nit.ac.ir/article_82652_f47e6412c48faec2486ceb723befee84.pdf} }